Poniżej znajdują się najważniejsze informacje i pliki do pobrania z zakresu współpracy z Bankami Żywności.
OGÓLNE
Jakie podmioty mogą pełnić funkcję organizacji partnerskiej lokalnej (OPL)?
Zgodnie z treścią Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 (FEPŻ), organizacje partnerskie regionalne (OPR), wybierają OPL spośród organizacji niedziałających w celu osiągnięcia zysku, których jednym z zadań statutowych jest wspieranie osób najbardziej potrzebujących, będących w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej. OPL muszą posiadać zdolności administracyjne do realizacji dystrybucji żywności oraz prowadzenia działań towarzyszących na rzecz włączenia społecznego odbiorców pomocy żywnościowej.
Funkcję OPL mogą pełnić m.in. stowarzyszenia, fundacje, kościelne osoby prawne lub kościelne jednostki organizacyjne, samorządowe jednostki organizacyjne, ochotnicze straże pożarne, koła gospodyń wiejskich.
Artykuły spożywcze nie mogą być przekazywane instytucjom, które otrzymują dofinansowanie z innych źródeł obejmujące wyżywienie lub pobierają opłaty za wyżywienie; przy czym dopuszcza się przekazywanie artykułów spożywczych tym instytucjom, jeśli są: placówkami o charakterze dziennym świadczącymi pomoc dzieciom, placówkami dla osób bezdomnych, jadłodajniami, z tym że osoby objęte pomocą żywnościową nie mogą wnosić opłat za posiłki otrzymywane w tych instytucjach.
Jak rozpocząć współpracę z Bankiem Żywności w ramach FEPŻ?
Kto może realizować Program FEPŻ, w tym dystrybucję do osób potrzebujących?
Program FEPŻ jest realizowany przez sieć organizacji partnerskich, w skład której wchodzą trzy kategorie organizacji tj.:
- OPO – czyli Organizacje Partnerskie Ogólnopolskie, o zasięgu ponadregionalnym, jak na przykład FEDERACJA POLSKICH BANKÓW ŻYWNOŚCI, w skład której wchodzi ponad trzydzieści organizacji regionalnych (Banków Żywności), które w Programie FEPŻ określane są mianem OPR.
- OPR – to Organizacje Partnerskie Regionalne wchodzące w skład struktury OPO lub ich organizacje członkowskie, do których Wykonawcy będą dostarczać artykuły spożywcze w celu dalszej dystrybucji do OPL lub bezpośrednio do osób najbardziej potrzebujących. OPR w Programie FEPŻ 2021-2017 oznacza BANKI ŻYWNOŚCI zlokalizowane na terenie całego kraju, z którymi podejmujecie Państwo Współpracę, jako Organizacje Partnerskie Lokalne.
- OPL – oznacza Organizacje Partnerskie Lokalne wchodzące w skład struktury OPR lub inne organizacje charytatywne, jak np. związki wyznaniowe, ośrodki pomocy społecznej, które prowadzą działalność „non profit” oraz, które w Programie FEPŻ są odpowiedzialne za bezpośrednie przekazywanie pomocy żywnościowej osobom najbardziej potrzebującym. OPL to ORGANIZACJE, STOWARZYSZENIA I ZWIĄZKI, KTÓRE PAŃSTWO REPREZENTUJECIE.
Jak wygląda proces współpracy OPL z Bankiem Żywności w ramach FEPŻ?
Proces współpracy OPL z Bankiem Żywności (OPR) w ramach Programu FEPŻ 2021-2027 można w skrócie przedstawić w jedenastu głównych krokach:
KROK PIERWSZY: OPR przekazuje do OPL informacje na temat Programu oraz dokument „Deklaracji Uczestnictwa Organizacji Partnerskiej Lokalnej w Programie Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 Podprogram 2023” wraz z arkuszem „Informacji o potencjale organizacyjnym, administracyjnym, personalnym, magazynowym, transportowym i włączenia społecznego OPL”.
KROK DRUGI: OPL przekazuje do OPR uzupełniony dokument „Deklaracji Uczestnictwa Organizacji Partnerskiej Lokalnej w Programie Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 Podprogram 2023” wraz z arkuszem „Informacji o potencjale organizacyjnym, administracyjnym, personalnym, magazynowym, transportowym i włączenia społecznego OPL”.
KROK TRZECI: poinformowanie właściwego ośrodka pomocy społecznej (OPS), iż OPL weźmie udział w Programie.
KROK CZWARTY: kwalifikacja osób potrzebujących do programu.
KROK PIĄTY: weryfikacja telefoniczna lub stacjonarna OPL przez OPR w zakresie spełniania kryteriów uczestnictwa w programie zgodnie z Wytycznymi Instytucji Zarządzającej (IZ).
KROK SZÓSTY: podpisanie umowy OPR-OPL.
KROK SIÓDMY: zapewnienie współpracy z właściwym dla danej OPR i OPL ośrodkiem pomocy społecznej, w tym przekazywanie w formie pisemnej lub elektronicznej do OPS informacji o terminie i rozpoczęcia dystrybucji orasz rodzajach prowadzonych działań towarzyszących.
KROK ÓSMY: dostawy pomocy żywnościowej i żywności z darowizn do OPL.
KROK DZIEWIĄTY: bezpośrednia dystrybucja żywności przez OPL do osób potrzebujących.
KROK DZIESIĄTY: współorganizacja z Bankiem Żywności działań towarzyszących dla osób potrzebujących.
KROK JEDENASTY: złożenie przez OPL do Banku Żywności sprawozdania z realizacji dystrybucji żywności.
Czy w OPL w ramach Programu FEPŻ mogą odbywać się kontrole?
TAK. Zgodnie z zapisami Wytycznych IZ [MRPiPS] w OPL mogą odbywać się kontrole realizacji projektów w trakcie i po zakończeniu Podprogramu 2023 [Podprogramów] w siedzibie i/lub magazynie organizacji uczestniczącej w Programie FEPŻ 2021-2027.
Kto może przeprowadzać kontrole w OPL?
Kontrole w Organizacji Partnerskiej Lokalnej [OPL] na każdym etapie realizacji projektu mogą przeprowadzać tylko i wyłącznie następujące Instytucje Monitorujące w Programie FEPŻ 2021-2027:
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa, jako reprezentant Komisji Europejskiej
- KOWR – Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, jako Instytucja Pośrednicząca [IP]
- FPBŻ – Federacja Polskich Banków Żywności, jako Organizacja Partnerska Ogólnopolska [OPO], o zasięgu ponadregionalnym
- BŻ – Bank Żywności, jako Organizacja Partnerska Regionalna [OPR]
W jakich przypadkach OPL może zostać zobowiązana do zwrotu środków lub wycofania się z Programu?
Zgodnie z zapisami w prawie powszechnie obowiązującym oraz Wytycznych IZ [MRPiPS] OPL ponosi odpowiedzialność za realizację projektu zgodnie z istniejącym porządkiem prawnym. Ponadto zasady prawidłowej realizacji Programu FEPŻ 2021-2027 zostały szczegółowo uregulowane w Umowie pomiędzy OPR a OPL.
W przypadku nieprawidłowej realizacji Programu oraz niestosowania się do obowiązujących zapisów prawnych OPL grożą następujące konsekwencje:
- w przypadku stwierdzenia naruszeń postanowień Umowy OPR-OPL w realizacji minimalnych standardów w obszarze administrowania i magazynowania, zasad wydawania żywności, Wytycznych IZ [MRPiPS] lub prawa (w szczególności w wyniku przeprowadzonej kontroli/audytu) – OPL może zostać wykluczona z udziału w Programie;
- OPR może dochodzić od OPL naprawienia szkody spowodowanej nałożeniem na OPR kar lub innych sankcji finansowych lub prawnych, w związku z niewykonywaniem lub nienależytym wykonaniem przez OPL obowiązków wynikających z zapisów Umowy OPR-OPL, w szczególności żądania zwrotu środków przez OPL w wyniku kontroli przez Instytucje Monitorujące (KOWR, OPO, KAS);
- jeżeli w wyniku kontroli OPO,KOWR lub OPR stwierdzone zostanie naruszenie Wytycznych IZ, zwłaszcza jeśli stwierdzone zostanie wydanie artykułów spożywczych nieuprawnionym osobom bądź organizacjom, zniszczenie lub przeterminowanie artykułów spożywczych z powodu okoliczności leżących po stronie OPL, wydanie artykułów spożywczych odbiorcom końcowym po terminie lub stwierdzony zostanie fakt pobierania przez OPL od odbiorców końcowych jakichkolwiek opłat lub świadczeń na rzecz danej organizacji – OPL jest zobowiązana do zwrotu kwoty 115% wartości artykułów spożywczych wraz z odsetkami w wysokości dwukrotności odsetek ustawowych (art. 359 par. 2 KC), liczonymi od dnia dostarczenia do OPL artykułów spożywczych, stwierdzonego pokwitowaniem odbioru na dokumencie WZ;
- w przypadku, gdy OPL w sposób rażący narusza obowiązki ustalone w Umowie [m.in. gdy, OPL nie przyjmuje do magazynu artykułów spożywczych w terminie uprzednio uzgodnionym w harmonogramie dostaw, z przyczyn przez siebie zawinionych; OPL nie realizuje dystrybucji artykułów spożywczych; OPL nie realizuje działań w ramach środków towarzyszących; OPL odmawia poddania się kontroli lub utrudnia jej przeprowadzenie; OPL nie usuwa stwierdzonych nieprawidłowości w realizacji obowiązków nałożonych umową; OPL nie przestrzega wytycznych] OPR przysługuje prawo wypowiedzenia Umowy ze skutkiem natychmiastowym i powierzenia wykonania umowy innej uprawnionej organizacji.
Czy OPL może użyć własnych materiałów informacyjnych na stronę internetową i media społecznościowe, w tym użyć logotypu OPL w konfiguracji z logotypami Funduszy Europejskich?
Zgodnie z Wytycznymi IZ (XIII. pkt 3) OPO koordynuje wypełnienie obowiązków w obszarze informacji i promocji przez OPR wchodzące w skład jej sieci, a OPR – odpowiednio wypełnianie obowiązków przez OPL z nią współpracujące.
Treści publikowane na stronach internetowych oraz mediach społecznościowych powinny być zgodne zasadami dotyczącymi Komunikacji, Widoczności i Promocji Programu Funduszy Europejskich określonymi w „Księdze Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027”, „Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji” oraz dokumentem „Strategia Komunikacji Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027”.
Wytyczne IZ określają szczegółowe obowiązki beneficjentów w obszarze obowiązków informacyjnych i promocyjnych dotyczących wsparcia UE, które podlegają kontroli. W przypadku niewywiązania się z obowiązków określonych w ust. 5 pkt 1 lit a) – c) oraz pkt 2-4, IP [KOWR] może wszcząć postępowanie związane z odzyskaniem środków finansowych na podstawie art. 207 ustawy o finansach publicznych o wartości nie większej niż 3% wartości wypłaconych środków z wartości otrzymanej żywności.
Na wniosek Federacji Polskich Banków Żywności odpowiedzialność za realizację zadań z obszaru Komunikacji i Widoczności została przeniesiona na OPO. Wobec powyższego rekomendujemy, aby wszelkie treści publikowane na stronach internetowych OPL oraz mediach społecznościowych były konsultowane z właściwym OPR.
OGÓLNA ZASADA DLA TREŚCI PUBLIKOWANYCH NA STRONACH INTERNETOWYCH ORAZ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH: umieszczanie w widoczny sposób znaku Funduszy Europejskich, znaku barw Rzeczypospolitej Polskiej (wersja kolorowa) i znaku Unii Europejskiej, a także obligatoryjnie w treściach publikowanych w mediach społecznościowych hasztagów Funduszy Unii Europejskiej:
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #BankiŻywności
Federacja Polskich Banków Żywności przygotowała dla OPL gotowe wzory ogłoszeń na stronę www. oraz media społecznościowe, które można pobrać na stronie www.fepż.bankizywnosci.pl – w zakładce -> ORGANIZACJE PARTNERSKIE -> PLIKI DO POBRANIA.
Zachęcamy do korzystania z gotowych wzorów, co pozwoli na uniknięcie ewentualnych błędów i nieprawidłowości a w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości o kontakt ze współpracującym z Państwem Bankiem Żywności.
WYDANIA
Kiedy będzie się odbywać dystrybucja żywności w ramach Programu FEPŻ Podprogram 2023?–
Instytucja Zarządzająca [IZ] na wniosek Federacji Polskich Banków Żywności w dniu 19.06.2024 r. zatwierdziła zmianę do Wytycznych IZ dla Instytucji Pośredniczącej i beneficjentów-organizacji partnerskich dotyczących działań realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus – Podprogram 2023 polegającą między innymi na zaktualizowaniu terminu dystrybucji artykułów spożywczych do osób potrzebujących.
Zaktualizowany okres dystrybucji artykułów spożywczych do osób potrzebujących w Programie FEPŻ 2021-2027 Podprogram 2023 ma odbywać się od 1 czerwca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Jakie artykuły spożywcze wchodzą w skład zestawu rocznego dla Beneficjentów – odbiorców końcowych w Podprogramie 2023?
Odbiorcy końcowi w Programie FEPŻ 2021-2027 Podprogram 2023 otrzymują pomoc żywnościową w formie Paczek Żywnościowych lub Posiłków.
Paczka Żywnościowa (zgodnie z definicją Wytycznych IZ – II. pkt 13.2) to minimum kilka (tj. co najmniej trzy) artykułów spożywczych z różnych grup towarowych (w Podprogramie 2023 jest siedem grup towarowych) wydanych jednorazowo w wchodzących w skład zestawu w Podprogramie 2023.
Przykład: wydanie artykułów żywnościowych dla pięciu uprawnionych odbiorców końcowych to wydanie pięciu paczek.
Zestaw na Podprogram 2023 dla jednego odbiorcy końcowego obejmuje siedemnaście artykułów spożywczych o łącznej ilości ok. 33 kg:
I GRUPA TOWAROWA: ARTYKUŁY WARZYWNE I OWOCOWE
1. GROSZEK Z MARCHEWKĄ – 1 sztuka: 0,40 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 4 szt. | łączna waga: 1,60 kg
2. DŻEM TRUSKAWKOWY – 1 sztuka: 0,30 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 4 szt. | łączna waga: 1,20 kg
II GRUPA TOWAROWA: ARTYKUŁY SKROBIOWE
3. MAKARON JAJECZNY ŚWIDERKI – 1 sztuka: 0,50 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 5 szt. | łączna waga: 2,50 kg
4. MĄKA PSZENNA – 1 sztuka: 1 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 4 szt. | łączna waga: 4 kg
5. KASZA JĘCZMIENNA – 1 sztuka: 0,50 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 3 szt. | łączna waga: 1,50 kg
6. PŁATKI OWSIANE – 1 sztuka: 0,50 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 2 szt. | łączna waga: 1 kg
7. HERBATNIKI MAŚLANE – 1 sztuka: 0,20 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 3 szt. | łączna waga: 0,60 kg
8. KAWA ZBOŻOWA ROZPUSZCZALNA – 1 sztuka: 0,20 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 2 szt. | łączna waga: 0,40 kg
III GRUPA TOWAROWA: ARTYKUŁY MLECZNE
9. MLEKO UHT – 1 sztuka: 1 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 6 szt. | łączna waga: 6 kg
10. SER PODPUSZCZKOWY DOJRZEWAJĄCY – 1 sztuka: 0,40 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 3 szt. | łączna waga: 1,20 kg
IV GRUPA TOWAROWA: ARTYKUŁY MIĘSNE
11. SZYNKA WIEPRZOWA MIELONA – 1 sztuka: 0,30 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 4 szt. | łączna waga: 1,20 kg
12. SZYNKA DROBIOWA – 1 sztuka: 0,30 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 4 szt. | łączna waga: 1,20 kg
13. PASZTET WIEPRZOWY – 1 sztuka: 0,16 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 3 szt. | łączna waga: 0,48 kg
14. SZPROT W OLEJU – 1 sztuka: 0,17 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 4 szt. | łączna waga: 0,68 kg
V GRUPA TOWAROWA: CUKRY
15. CUKIER BIAŁY – 1 sztuka: 1 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 4 szt. | łączna waga: 4 kg
VI GRUPA TOWAROWA: TŁUSZCZE
16. OLEJ RZEPAKOWY – 1 sztuka: 1 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 4 szt. | łączna waga: 4 kg
VII GRUPA TOWAROWA: DANIA GOTOWE
17. FASOLKA PO BRYTOŃSKU – 1 sztuka: 0,50 kg | ilość dla jednego odbiorcy końcowego: 3 szt. | łączna waga: 1,50 kg
ŁĄCZNIE: 17 artykułów spożywczych o wadze 33,06 kg
* Dla szacunkowego określenia masy netto paczki żywnościowej przyjmuje się, że 1 litr produktu odpowiada 1 kilogramowi produktu.
Ważne! Minimalny zestaw roczny dla 1 odbiorcy końcowego to 80% jego całkowitej ilości (tj. do ok. 26 kg).
Posiłek (zgodnie z definicją Wytycznych IZ – II. pkt 13.3) to każdy posiłek (śniadanie, II śniadanie, obiad – w szczególności gorący posiłek dwudaniowy lub jednodaniowy, podwieczorek, kolacja). OPL wydające posiłki powinny otrzymywać w miarę możliwości produkty ze wszystkich grup towarowych, jednak z uwzględnieniem rodzaju wydawanych posiłków.
Jakie konsekwencje grożą OPR / OPL jeśli w trakcie wydawania żywności były pobierane jakiekolwiek opłaty?
OPL/OPR wydające żywność nie mogą pobierać od odbiorców końcowych jakichkolwiek opłat za wydawaną żywność (w tym żywność z darowizn) ani uzależniać wydania żywności od jakichkolwiek świadczeń na rzecz OPL/OPR.
II. pkt 13.5 Wytycznych IZ: W przypadku stwierdzenia przez OPR pobierania opłat przez OPL, OPR jest zobowiązana w terminie 14 dni od zidentyfikowania takiej sytuacji poinformować o tym OPO. OPO o zaistniałych przypadkach informuje IP [KOWR] w terminie 14 dni od stwierdzenia przypadku pobierania opłat przez OPL.
OPR jest zobowiązana w ciągu 30 dni od stwierdzenia przypadku pobierania opłat poinformować OPL o wykluczeniu z realizacji Programu.
Gdzie może odbywać się wydawanie żywności odbiorcom końcowym w ramach Programu FEPŻ 2021-2027 Podprogram 2023?
Wydawanie żywności odbiorcom końcowym w Programie FEPŻ 2021-2027 Podprogram 2023 wyłącznie w pomieszczeniach, którymi dysponuje organizacja prowadząca dystrybucję i/lub dostarczanie artykułów spożywczych przez organizację do miejsc zamieszkania osób najbardziej potrzebujących.
Organizowanie wydawania żywności, w taki sposób, aby osoby najbardziej potrzebujące nie były narażone na stygmatyzację, np. poprzez zapewnienie odpowiedniego zaplecza lokalowego przystosowanego do danej formy dystrybucji.
W przypadku wydawania paczek żywnościowych, wydawanie to musi odbywać się w pomieszczeniach, a nie ze środków transportu.
Ważne(!) W uzasadnionej sytuacji np. kiedy żywność jest wydawana w dniu dostawy, dopuszczalne jest wydawanie żywności z namiotu z zastrzeżeniem, iż żywność nie może być wydawana ze środków transportu.
Kim jest osoba nieuprawniona do otrzymania pomocy żywnościowej?
To osoba, która nie została zakwalifikowana do Programu FEPŻ 2021-2027, inaczej osoba, która nie posiada ważnego skierowania do otrzymania pomocy żywnościowej.
Co należy zrobić w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od OPR/OPL żywność z Programu FEPŻ 2021-2027 ulegnie uszkodzeniu lub zniszczeniu (np. przy wydawaniu artykułów spożywczych do odbiorców końcowych)?
W sytuacji, gdy z przyczyn niezależnych od OPR/OPL żywność z Programu FEPŻ 2021-2027 ulegnie uszkodzeniu, należy takie zdarzenie zewidencjonować dokumentem „Protokół strat” i wykazać jako stratę.
W narzędziu ewidencyjno-sprawozdawczym MAŁY POMOCNIK przygotowanym przez Federację Polskich Banków Żywności odnajdą Państwo oddzielną zakładkę (nazwa: Protokół strat) z gotowym do wypełnienia w razie potrzeby dokumentem „PROTOKÓŁ SZKODY [STRAT].”
DOFINANSOWANIE WSPÓŁPRACY
Czy OPL może otrzymać dofinansowanie związane z dystrybucją żywności?
TAK. Zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do Wytycznych IZ OPR i OPL określają wzajemne zobowiązania wskazując zakres działań, które będą podlegać finansowaniu ryczałtowemu. Na mocy zawartej Umowy OPR zobowiązuje się do przekazania do OPL środków ryczałtowych z tytułu kosztów administracyjnych, transportu i magazynowania pomiędzy OPR a OPL w wysokości od 0,5% do 1,5% wartości żywności przekazanej danej OPL. Warunkiem uzyskania dofinansowania z tytułu kosztów administracyjnych, transportu i magazynowania jest spełnienie przez OPL zapisów umowy, w tym minimalnych standardów w obszarach administrowania, transportu i magazynowania określonych w Wytycznych IZ (pkt B.II.9 Wytycznych IZ).
Czy istnieje sposób, aby OPL, która nie posiada wystarczających zasobów lub nie spełnia minimalnych standardów w zakresie zdolności administracyjnych umożliwiających realizację Programu, mogła przystąpić do FEPŻ 2021-2027 Podprogram 2023? Mowa na przykład o organizacji, która nie posiada archiwum, wymaganego sprzętu (np. komputerów, drukarki) lub inne braki administracyjne?
W celu wsparcia zdolności administracyjnych, OPL może zawrzeć pisemną umowę z dodatkowym podmiotem (np. OPS, lokalny Dom Kultury lub inna jednostka samorządowa) określającą zadania tego podmiotu oraz uprawnienia OPL wobec niego. W takim przypadku dokumentacja dotycząca realizacji Programu powinna być przechowywana w OPL. W przypadku zawarcia Umowy lub „Porozumienia o współpracy zwiększającego zdolności administracyjne”
OPL powinien poinformować OPR (Bank Żywności), z którym zawarł umowę i od którego otrzymał pisemne wytyczne na realizację Podprogramu 2023.
Bank Żywności (OPR) przekazuje informację do Federacji Polskich Banków Żywności (OPO), a OPO niezwłocznie do IP [KOWR].
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE MAŁY POMOCNIK I BEZ@
Czym jest „MAŁY POMOCNIK”?
„MAŁY POMOCNIK” jest narzędziem ewidencyjno-sprawozdawczym skonstruowanym na bazie arkusza kalkulacyjnego Excel, które zostało stworzone w celu usprawnienia i ułatwienia pracy OPR/OPL/OPS związanej z administracyjną obsługą i realizacją zadań wynikających z udziału w Programie FEPŻ 2021-2027 m.in. w zakresie wymogu prowadzenia odrębnej ewidencji magazynowej żywności wydawanej osobom najbardziej potrzebującym, a także przechowywania dokumentacji potwierdzającej kwalifikowalność Beneficjentów do Podprogramu 2023. W „MAŁYM POMOCNIKU” m.in. prowadzimy ewidencję Beneficjentów oraz rejestrujemy ilość otrzymanej i wydanej żywności. „MAŁY POMOCNIK” jest narzędziem, które zapewnia także wykonanie sprawozdania za Podprogram 2023, które jest generowanie automatycznie w zakładce „Sprawozdanie podprogram 2023” (pod warunkiem korzystania z „MAŁEGO POMOCNIKA” zgodnie z instrukcją oraz przeznaczeniem tego narzędzia).
Ważne!!! „MAŁY POMOCNIK” nie jest programem księgowym.
Księgowość powinna być prowadzona przez OPL/OPS zgodnie z punktem 14.2 Wytycznych IZ OPL, gdzie czytamy m.in., że OPL powinna mieć zdolność do prowadzenia odrębnych systemów ewidencji księgowej i gospodarki magazynowej artykułów dostarczanych z Programu oraz z innych źródeł.
Zgodnie z informacjami przekazanymi na szkoleniu online w dniu 25.03.2024 r. OPL są zobowiązane do prowadzenia ewidencji księgowej żywności. Szczegóły odnajdą Państwo w prezentacji (strony nr 39-44) udostępnionej na stronie www.fepz.bankizywnosci.pl – w zakładce -> ORGANIZACJE CHARYTATYWNE -> „Pliki do pobrania” – wraz z pełnym nagraniem z całego szkolenia.
Link bezpośrednio do zasobów: Pliki do pobrania | Banki Żywności (bankizywnosci.pl).
Sekcja w budowie
Sekcja w budowie
PLIKI DO POBRANIA
Wytyczne Instytucji Zarządzającej FEPŻ PP 2023
Pliki do pobrania od Instytucji Zarządzającej można pobrać ze strony internetowej (KLIK).
Pliki do pobrania dla Ośrodków Pomocy Społecznej
- Wzór Zarządzenia i udzielenie pełnomocnictwa OPS w ramach FEPŻ – POBIERZ (.DOCX, 19 KB)
- Informacja na stronę www OPS oraz Tablica – zgłoszenia do FEPŻ PP23 – POBIERZ (.DOCX, 98 KB) | POBIERZ (.PDF, 104 KB)
Pliki do pobrania dla OPL
- Deklaracja Uczestnictwa OPL w programie wraz z informacją o potencjale OPL (wersja kolorowa) – POBIERZ (.DOCX, 194 KB)
- Deklaracja Uczestnictwa OPL w programie wraz z informacją o potencjale OPL (wersja czarno-biała) – POBIERZ (.DOCX, 114 KB)
Materiały ze szkolenia on-line dla OPL z dnia 25.03.2024 r. w ramach Programu FEPŻ 2021-2027 PP 23
Obejrzyj nagranie ze szkolenia online i pobierz prezentację – POBIERZ (.PDF, 1,66 MB)