Kwalifikacja osób potrzebujących

Poniżej znajdują się najważniejsze informacje o kwalifikacji osób potrzebujących.

OPR i OPL uczestniczące w Programie FEPŻ 2021-2027 współpracują z OPS w gminach w zakresie kwalifikowania odbiorców lub weryfikacji kwalifikowalności odbiorców końcowych [zobacz Wytyczne IZ p. B I. 12].

Zasadniczo wyróżnia się trzy sposoby kwalifikacji osób potrzebujących do Programu:

SPOSÓB PIERWSZY: za pośrednictwem Ośrodków Pomocy Społecznej

  • Załącznik nr 5 do Wytycznych stanowi wzór skierowania (część A) wraz z oświadczeniem o dochodach do otrzymania pomocy żywnościowej (część B).
  • OPS wypełnia część A skierowania, natomiast osoba kwalifikowana do przyznania pomocy żywnościowej wypełnia część B wyłącznie, gdy jej aktualna sytuacja życiowa i dochodowa nie jest znana OPS-wi, tj. nie dysponuje on aktualnym wywiadem środowiskowym. Oryginał skierowania przechowuje właściwa OPL, a kopie skierowań przechowuje OPS.
  • OPR/OPL mogą w swoich siedzibach przyjmować oświadczenia od osób kwalifikujących się do przyznania pomocy żywnościowej korzystając z zał. nr 5 część B. Oświadczenia zał. nr 5 część B przekazywane są do właściwego OPS, który potwierdza kwalifikowalność do przyznania pomocy. Oświadczenia o dochodach zał. nr 5 część B przechowywane są we właściwym OPS. OPS na ich podstawie wystawia skierowania, których oryginały są przekazywane do OPR/OPL.
  • Tylko skierowania opatrzone pieczęcią właściwego OPS oraz podpisem pracownika OPS, mogą być uznane za ważny dokument.

SPOSÓB DRUGI: Kwalifikacja osób w kryzysie bezdomności:

  • OPR/OPL mogą samodzielnie kwalifikować wyłącznie osoby w kryzysie bezdomności do udziału w Programie na podstawie oświadczeń składanych przez te osoby na wzorze załącznika nr 6 do Wytycznych.
  • Załącznik nr 6 stosuje się wyłącznie do osób w kryzysie bezdomności powyżej 18 roku życia.
  • Oświadczenie na załączniku nr 6 osoba w kryzysie bezdomności składa indywidualnie poprzez złożenie podpisu.
  • Kwalifikowanie rodzin z dziećmi poniżej 18 roku życia w kryzysie bezdomności jest dopuszczalne wyłącznie na podstawie załącznika nr 5, wystawionego przez właściwy OPS.
  • Kwalifikowanie obywateli Ukrainy, którym pomoc żywnościowa przysługuje na podstawie art. 33 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 583 z późn. zm) jest dopuszczalne wyłącznie na podstawie załącznika nr 5, wystawionego przez właściwy OPS.
  • Kwalifikowanie obywateli państw trzecich, osób obcego pochodzenia i należących do mniejszości (w tym społeczności marginalizowanych, jak Romowie), jest dopuszczalne wyłącznie na podstawie załącznika nr 5, wystawionego przez właściwy OPS.
  • Zbiorowe kwalifikowanie osób w kryzysie bezdomności na jednym dokumencie jest niedopuszczalne.
  • Tylko oświadczenia na załączniku nr 6 opatrzone podpisem przedstawiciela OPR/OPL lub placówki świadczącej pomoc osobom w kryzysie bezdomności i pieczęcią organizacji udzielającej pomocy osobom w kryzysie bezdomności, mogą być uznane za ważne.

SPOSÓB TRZECI : na podstawie listy z Ośrodków Pomocy Społecznej

  • OPS przekazuje do właściwej OPR/OPL listę osób zakwalifikowanych do Programu, pod warunkiem uzyskania zgody tych osób, na wzorze załącznika nr 7 do Wytycznych.
  • W przypadku przekazywania pomocy żywnościowej wyłącznie na podstawie załącznika nr 7, OPR i OPL zobowiązane są posiadać podpisane przez osoby znajdujące się na tej liście oświadczenia (załącznik nr 7).
  • W sytuacji, gdy OPL udziela dzieciom pomocy żywnościowej jedynie w formie posiłku, wówczas OPS przekazuje do OPL listę dzieci z rodzin uprawnionych do pomocy niezależnie od skierowania wydanego dla rodziny

Na podstawie załączników nr 5 i 6 OPL sporządza Listę osób zakwalifikowanych do FEPŻ PP 2024 stanowiącą załącznik nr 2 do Wytycznych.

Pliki do pobrania:

Najczęściej zaobserwowanymi na skierowaniach błędami są: 

  • Brak czytelności (zwłaszcza czytelnych danych zawierających imię i nazwisko osoby wskazanej na skierowaniu) w przypadku wystawienia skierowania ręcznie. 
  • Wskazanie osoby samotnie gospodarującej w przypadku rodziny wielodzietnej. 
  • Błędy rachunkowe: ilość K/M w rodzinie, podział ze względu na wiek, podział na grupy docelowe. 
  • Brak uzupełnienia wszystkich pól wymaganych w formularzu skierowania. 
  • Wykorzystanie skierowania z innego podprogramu. 
  • Brak daty/brak podpisu pracownika socjalnego lub brak daty/brak podpisu beneficjenta, co w efekcie powoduje, iż dany dokument jest nieskuteczny w świetle prawa. 
  • Wystawienie skierowania przez OPL w imieniu OPS (!) 
  • Logotypy w odcieniach szarości. 

Do programu mogą zostać zakwalifikowane w okresie od 10.2024 osoby potrzebujące będące w trudnej sytuacji i spełniające następujące kryteria:  

  • przynajmniej jedną z przesłanek z art. 7 Ustawy o pomocy społecznej;  
  • w okresie do 31.12.2024 dochód nie przekracza 265% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej tj. 2.056,40 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1.590,00 PLN dla osoby w rodzinie.  
  • w okresie od 01.01.2025 kryteria dochodowe wynoszą odpowiednio 2 676,50 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 2 180,95 PLN dla osoby w rodzinie.

WAŻNE!!! Wywiad środowiskowy nie jest wymagany  

DO POBRANIA : pisma Instytucji Zarządzającej z lipca 2024 r.  w sprawie wywiadu środowiskowego  

DODATKOWE INFORMACJE:

Za dochód netto uważa się sumę miesięcznych przychodów pomniejszoną o: 

  1. miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu;
  1. składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach (ZUS, KRUS);
  1. kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób

Na dochód określony w przepisach ustawy o pomocy społecznej składają się przychody wszystkich członków rodziny, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia oświadczenia, a w przypadku utraty w tym miesiącu dochodu – z miesiąca, w którym oświadczenie  zostało złożone. 

Do dochodu wlicza się m.in. 

  • wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia i o dzieło,
  • wynagrodzenie za pracę dorywczą,
  • świadczenia rodzinne i pielęgnacyjne, z wyłączeniem świadczeń jednorazowych,
  • renty,
  • emerytury,
  • alimenty,
  • odliczane (przez pracodawcę) od wynagrodzeń obciążenia komornicze z tytułu postępowań administracyjnych, spłata rat pożyczki czy ubezpieczenia,
  • zasiłki dla bezrobotnych,
  • dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • dochody z gospodarstwa rolnego,
  • świadczenia z pomocy społecznej (zasiłki stałe i okresowe),
  • dochody z majątku rodziny (czynsze najmu i dzierżawy),
  • dodatek mieszkaniowy,

Do dochodu nie wlicza się: 

  • świadczenie wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci
  • świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka,
  • jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego,
  • zasiłku celowego,
  • pomocy materialnej mającej charakter socjalny albo motywacyjny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty (stypendium szkolne),
  • wartości świadczenia w naturze,
  • świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych,
  • świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych, i pomocy pieniężnej, o której mowa w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji i okresu powojennego, w art. 7a ust. 2 ustawy z dnia 2 września 1994 r. o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych, w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o osobach deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, w art. 10a ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych oraz w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych
  • dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego,
  • świadczenia pieniężnego przyznawanego na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski,
  • nagrody specjalnej Prezesa Rady Ministrów przyznawanej na podstawie art. 31a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów,
  • pomocy finansowej przyznawanej repatriantom, o której mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji,
  • środków finansowych przyznawanych w ramach działań podejmowanych przez organy publiczne, mających na celu poprawę jakości powietrza lub ochronę środowiska naturalnego,
  • zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców, o których mowa w art. 39a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
  • rodzinnego kapitału opiekuńczego, o którym mowa w ustawie z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym,
  • dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 64c ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
  • kwot dodatków: energetycznego, osłonowego, węglowego, elektrycznego,
  • kwoty dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.

W przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 459 ZŁ. 

Przetwarzanie danych osobowych osób potrzebujących przez OPL odbywa się w zgodzie z:

  • Ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej art. 134 v   art. 6 ust. 1 lit. C;
  • Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych [RODO];
  • własną Polityką Ochrony Danych Osobowych w OPL,

które mogą być jedocześnie przetwarzane przez KOWR, OPO i OPR.

 

STRONA INTERNETOWA Głównego Inspektora Danych Osobowych: https://uodo.gov.pl/pl

 

OPL poinformuje osoby zakwalifikowane do programu, poprzez

  • osobiste przekazanie klauzuli informacyjnej osobom zakwalifikowanym lub
  • udostępnienie informacji o przetwarzaniu danych osobowych w widocznym miejscu w budynku, w którym udzielana jest pomoc,

iż jest administratorem ich danych osobowych, będzie przekazywać dane osobowe do KOWR/OPS/OPO i OPR lub innym podmiotom kontrolnym, tylko i wyłącznie w zakresie realizowanego programu i na potrzeby programu.

 

Wśród minimalnych zabezpieczeń dokumentacji zawierającej dane osobowe muszą być zastosowane co najmniej:

  • przechowywanie dokumentów papierowych w zamkniętej szafie na klucz w pomieszczeniu zamykanym na klucz.;
  • przechowywanie dokumentów w formie skanów na szyfrowanych dyskach komputerów/laptopów lub szyfrowanych dyskach on-line zabezpieczonych hasłem, dalej w chronionych hasłem folderach, dedykowanym instytucjom.

 

Dostęp do danych osobowych osób zakwalifikowanych do programu będzie miał personel OPL, który będzie spełniać wszystkie poniższe warunki łącznie:

  • członkostwo w OPL lub jego organach, zatrudnienie lub wolontariat w OPL;
  • bycie upoważnionym przez OPL do przetwarzania danych osobowych w ramach FEPŻ PP 2024 oraz
  • podpisanie oświadczenia o zachowaniu poufności w ramach FEPŻ PP 2024 będącego częścią załącznika nr 1 do Umowy.

 

WAŻNE !!! w przypadku OPL realizujących działania administracyjne za pośrednictwem Aplikacji BEZ@ lub narzędziu MAŁY POMOCNIK zobowiązane są do zapoznania się i stosowania

  • Polityki Bezpieczeństwa Informacji I Dokumentacji Elektronicznej w Federacji Polskich Banków Żywności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027;
  • Instrukcji obsługi MAŁEGO POMOCNIKA lub/oraz aplikacji BEZ@ przekazanej w postaci elektronicznej do OPL przez OPR

 

DOKUMENTY DO POBRANIA

  • Ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej art. 134 v   art. 6 ust. 1 lit. C;
  • Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych [RODO];
  • Polityka Bezpieczeństwa Informacji I Dokumentacji Elektronicznej w Federacji Polskich Banków Żywności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-202 z dnia . ….
  • UPOWAŻNIENIE wraz OŚWIADCZENIEM O ZACHOWANIU POUFNOŚCI dla przedstawicieli Organizacji Partnerskich Lokalnych do realizacji Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 [FEPŻ 2021-2027] i przetwarzania danych osobowych w ramach FEPŻ 2021-2027 [wersja z dnia …. ]
  • Tablica informacyjna i przetwarzaniu danych osobowych do powieszenia w widocznym miejscu w budynku, w którym udzielana jest pomoc odbiorcom końcowym FEPŻ.

  1. Czy świadczenie wspierające wlicza się do dochodu odbiorcy końcowego w przypadku kwalifikacji do FEPŻ?
    • Informujemy, iż świadczenie wspierające, przyznawane na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. 2023 poz. 1429), to jest ono wliczane do dochodu osób ubiegających się o świadczenia w ramach systemu pomocy społecznej. Ustawa nie przewiduje wyłączeń w tym zakresie – również na potrzeby kwalifikowania odbiorców końcowych FEPŻ. Jednocześnie informujemy, iż Ustawa o pomocy społecznej jest nadrzędna dla OPS przy ustalaniu dochodu – niezależnie od treści objaśnienia do załącznika 5. Faktycznie, przepisy zmieniają się dość dynamicznie i jak widać nie zawsze objaśnienie do załącznika 5 pozostaje aktualne. Niezależnie od planów nowelizacji przepisów, OPS musi ustalać dochód w oparciu o obowiązujące brzmienie ustawy. Podsumowując, skierowania należy wystawiać z bieżącymi zapisami Wstawy oraz bieżącą wiedzą pracowników OPS.